Monday, May 25, 2009

Mari main Bokeh...

Salam...aritok bok aku berkesempatan nak update..last week adalah hari paling trok pnah aku rasa..sakit trok juak kiranya last week sehingga memaksa aku terlantar dikatil selama 2 hari sebab aku kesakitan sampey xpat nak berdiri...baring pun susah..Alhamdulillah lah aku dah beransur sihat sikit..
aritok aku nak cakap sikit pasal istilah photography,lamak da x cakap pasal photography tok...Term yg kita akan bincangkan aritok adalah "Bokeh"..apa benda bokeh tok?Bokeh adalah terma yg diambil dari bahasa jepun "boke" yg bermaksud kabur..ianya terhasil oleh lensa kamera dimana kawasan yg tidak difokuskan adalah kabur bertujuan utk menyerlahkan lagi kawasan yg difokus..
Bokeh tok memang akan mencantik kan lagi gambar kita terutama mun kita ngambik gambar potret..lens juga bermain peranan untuk menghasilkan bokeh yg cantik terutamanya lens telephoto yg mempunyai nilai aperture yg rendah..


contoh bokeh

contoh2 bokeh yg lain InsyaAllah akan diupload di blog photography saya..so singgah2 la ke blog ya utk nangga bokeh2 yg lain..

2 comments:

f.loren said...

yeah bokeh nang bessssssssssssfanitt

Anonymous said...

wah..pndedahan yg berguna tok..kelak kitak bg pjelasan lebih detail keh~